পাঠভিত্তিক ক্রিয়া-কলাপ ১। আলোচনা কৰোঁ আৰু লিখোঁ আহা-
ক) খঙৰ কোবত কি কৰিব নালাগে?
উত্তৰ: খঙৰ কোবত উভতি গালি পাৰিব নালাগে।
Jonakaxom is reader-supported. If you purchase through a link on my site, I may earn a commission. Disclosure Policy
খ) কিহৰ প্ৰতি লোভ ত্যাগ কৰিব লাগে?
উত্তৰ: পৰদ্ৰব্যৰ প্ৰতি লোভ ত্যাগ কৰিব লাগে।
গ) আমি কেনেধৰণৰ আচৰণ শিকিব লাগে?
উত্তৰ: ভদ্ৰ আচৰণ শিকিব লাগে।
ঘ) আমি কাৰ মনোমত কাম কৰিব লাগে?
উত্তৰ: সাধু লোকৰ মনোমত কাম কৰিব লাগে।
২। চোৱা, কোৱা আৰু কাষৰ বাকচত লিখা (সংখ্যা আৰু আখৰেৰে)।
ক) পদ্যটোত কেইটা শাৰী আছে?
উত্তৰ: ১৪টা শাৰী আছে (প্রতিশ্লোকত ২ শাৰী, মুঠ ৭ শ্লোক)।
খ) পদ্যটোৰ প্ৰতিশাৰীত কেইটাকৈ আখৰ আছে?
উত্তৰ: প্ৰতিশাৰীত ১১ টা আখৰ আছে
গ) পদ্যটোত ‘জ্ঞ’ যুক্তাক্ষৰটো কেইবাৰ ব্যৱহাৰ হৈছে?
উত্তৰ: ২ বাৰ (“জ্ঞানী”, “আজ্ঞা”)।
৩। তলৰ প্ৰশ্নবোৰৰ শুদ্ধ উত্তৰটো বাছি উলিয়াই সঠিক চিনটো পূৰ কৰা।
জ্ঞানী ল’ৰাই কি কৰে বুলি কৈছে?
- ক) অসত্য কথা কয়।
- খ) আনৰ গুণ এৰি দোষ লয়।
- গ) পৰদ্ৰব্যত লোভ কৰে।
- ঘ) সজ আলোচনাত ভাগ লয়।
উত্তৰ: ঘ) সজ আলোচনাত ভাগ লয়।
জ্ঞানী ল’ৰাই কি নকৰে বুলি কৈছে?
- ক) নিজৰ দোষ পৰিত্যাগ কৰে।
- খ) আনক নিন্দা কবে।
- গ) পিতৃ-মাতৃৰ আজ্ঞা পালন কৰে।
- ঘ) শিক্ষকক সন্মান কৰে।
উত্তৰ: খ) আনক নিন্দা কৰে।
৪। তলৰ শব্দকেইটাৰ অৰ্থ, কাষৰ শব্দথূপৰ পৰা উলিয়াই লিখা-
উ:
- আজ্ঞাবাণী: আদেশ
- ৰঞ্জন: আনন্দ
- নিন্দা: গৰিহণা
- সর্বদা: সদায়
৫। ক) দোষ এৰি আনৰ যি গুণকহে ধৰে।
-এই বাক্যটোত থকা গুণ আৰু দোষ হৈছে পৰস্পৰ বিপৰীত অর্থ বুজোৱা শব্দ। এনেদৰে পদ্যটোত থকা আন আন পৰস্পৰ বিপৰীত অর্থ বুজোৱা শব্দবোৰ বিচাৰি উলিয়াই লিখা-
উ: গুণ ↔ দোষ
খ) পদ্যটোৰ পৰা বিপৰীত অৰ্থ বুজোৱা শব্দ বিচাৰি লিখা-
উ: বিপৰীতার্থক শব্দ:
- সাধু ↔ অসাধু,
- জ্ঞানী ↔ অজ্ঞানী
- ভদ্র ↔অভদ্র
- অপ্রিয় ↔ প্রিয়
- অসত্য ↔ সত্য
৬। তলৰ শব্দকেইটাৰে বাক্য সাজি লিখা-
উ:
- জ্ঞানী: জ্ঞানী ল’ৰাই সদায় সত্য কথা কয়।
- ভদ্র: ভদ্র ল’ৰাই সকলোকে সম্মান কৰে।
- সাধু: সাধু লোকৰ আচৰণ সকলোৱে প্রশংসা কৰে।
- সজ: সজ আলোচনাত অংশ ল’লে জ্ঞান বৃদ্ধি হয়।
- বিনয়: বিনয়ী হ’লে সকলোৰে মৰম লাভ কৰিব পাৰি।
১০। পদ্যটোত তেনেকুৱা চিৰসত্য কিছুমান গুণ আৰু দোষৰ উল্লেখ আছে। সেইবোৰ বাছি উলিয়াই লিখা।
উ:
গুণ | দোষ |
---|---|
সত্য কথা কোৱা | অসত্য কথা কোৱা |
আনৰ গুণ ধৰা | আনৰ দোষ ধৰা |
বিনয়ী হোৱা | খঙত গালি পাৰা |
পিতৃ-মাতৃৰ আদেশ পালন | পৰদ্ৰব্যত লোভ কৰা |
১১। পদ্যটোৰ কোনটো ফাকি পঢ়ি তোমাৰ বেছি ভাল লাগিছে লিখা আৰু কিয় ভাল লাগিছে কোৱা-
উ:“নিজৰ দেখিলে দোষ পৰিত্যাগ কৰে।”
কাৰণ: ইয়াত আত্ম-সমালোচনাৰ গুৰুত্ব শিকোৱা হৈছে, যি ব্যক্তিৰ বিকাশত অতি প্রয়োজনীয়।
১২। তলৰ প্ৰশ্নবোৰৰ উত্তৰ লিখা।
১২। তলৰ প্ৰশ্নবোৰৰ উত্তৰ লিখা।
ক) জ্ঞানী ল’ৰাৰ গাত থাকিবলগীয়া কেইটামান গুণৰ বিষয়ে লিখা।
উ: জ্ঞানী ল’ৰাৰ গাত থাকিবলগীয়া গুণসমূহঃ
১. সত্য কথা কোৱা (অসত্য নকোৱা)
২. আনৰ গুণ চোৱা (দোষ নাচোৱা)
৩. বিনয়ী হোৱা
৪. পিতৃ-মাতৃৰ আদেশ মানি চলা
৫. পৰৰ বস্তুলৈ লোভ নকৰা
৬. সজ আলোচনাত অংশগ্ৰহণ কৰা
৭. নিজৰ দোষ শুধৰোৱাৰ চেষ্টা কৰা
খ) সেই গুণবোৰ তোমাৰ গাত আছে নে নাই এবাৰ ৰিজাই চাই মিল-অমিলবোৰ লিখা।
উ : মোৰ মিল-অমিলঃ
গুণ | আছে/নাই | কাৰণ |
---|---|---|
সত্য কথা কোৱা | আছে | মই কেতিয়াও মিছা নকওঁ |
আনৰ গুণ চোৱা | অলপ আছে | কেতিয়াবা দোষো চাওঁ |
খঙ নিয়ন্ত্ৰণ | নাই | কেতিয়াবা খঙত গালি পাৰোঁ |
পিতৃ-মাতৃৰ আদেশ পালন | আছে | সদায় মানি চলোঁ |
গ) যদি কোনোবাটো গুণ তোমাৰ গাত নাই, তেনেহ’লে তুমি সেই গুণটো কেনেদৰে আহৰণ কৰিবা কোৱা।
উ: মই গুণটো তলত দিয়া ধৰণে আহৰণ কৰিম –
১. খঙ নিয়ন্ত্ৰণ:
- গভীৰ উশাহ-নিশাহ ল’ম
- ১০ সংখ্যা লৈ মনত কৰিম
- খঙৰ সময়ত নীৰৱ হ’ম
২. আনৰ গুণ চোৱা:
- প্ৰতিদিন এজনৰ ৩টা গুণ লিখিম
- সমালোচনাৰ পৰিৱৰ্তে প্ৰশংসা কৰিম
৩. অন্যান্য গুণ:
- প্ৰতিদিন ভাল কিতাপ পঢ়িম
- ডায়েৰী লিখি আত্ম-সমালোচনা কৰিম
“গুণী হ’বলৈ চেষ্টা কৰিলেই জ্ঞানী হ’ব পাৰি” – এই বুলি মই সদায় উন্নতিৰ চেষ্টা কৰিম।
Join The Community
Join the completely free JonakAxom Telegram/Whatsapp Group and connect with an awesome community of rockstar individuals who are passionate about building fast, profitable WordPress sites to grow their businesses. Come say hi! 👋